We hanteren zo veel mogelijk de win-win-win-gedachte.

Ronald Lith (40): Business Controller bij Hulpverlening

Wat doet een Business Controller Hulpverlening bij de ANWB?

De organisatie verwacht van mij dat ik nadrukkelijk meedenk of voorgestelde verandertrajecten en innovaties voldoende waarde creëren. Ook in het proces van ‘keuzes maken’ heb ik als controller een grote rol. We bepalen wanneer we wat gaan doen en maken transparant hoe het zit met de waardecreatie…

Ho! Stop! Dat gaat veel te snel. Begin eens bij het begin.

Als Business Controller werk ik voor de afdeling Finance. Deze afdeling is – in zijn algemeenheid – binnen de ANWB verantwoordelijk voor de professionele ondersteuning bij het sturen op rendement. Bij een beursgenoteerde onderneming gaat het dan om aandeelhouderswaarde. Punt. Omdat wij als ANWB geen winstdoelstelling hebben, moet je andere manieren vinden om te zorgen dat je je middelen efficiënt inzet.

Het gaat dus over geld?

Bij rendement hebben we het bij ons niet alleen over geld: we hanteren zo veel mogelijk de win-win-win-gedachte. Wat we doen, moet goed zijn voor medewerkers, onderneming en leden. Met finance kijken we naar de borging van continuïteit, de integrale visie, financiering van maatschappelijke doelstellingen en innovatie. In mijn rol heb ik eigenlijk twee bazen: I’m serving two masters. Hiërarchisch word ik aangestuurd door de directie Hulpverlening en functioneel door het management van finance.

Ik ben er bijna…

De Business Controller is verantwoordelijk voor de planning- en controlcyclus van z’n afdeling. Dat linkt weer met strategie van het bedrijfsonderdeel. Je toetst de business cases die ontwikkeld worden. Ik ga het gesprek aan met de mensen die nieuwe dingen bedenken en daar geld voor willen investeren. Wat is je plan? Hoe ziet je verdienmodel er uit? Wat heb je nodig? Wat kost dat dan? En hoe gaan we dat financieren? Door het gesprek aan te gaan, help je je directie om een keuze te maken. Gaan we dit plan uitvoeren? Of niet?

Heb je een voorbeeld?

Bij hulpverlening? IoT, the Internet of Things, gaat de waardeketen van hulpverlening sterk veranderen. Over vijf jaar belt jouw auto met de hele wereld. De connected car noemen we dat. Als ANWB willen we hier oplossingen voor ontwikkelen. Zo hebben we afgelopen maand (april 2017, red.) het telematicasysteem ANWB Connected geïntroduceerd. Dit systeem bestaat uit een connector en een app die de automobilist informatie geeft over de technische staat van zijn auto, zijn rijstijl en rijgedrag en hoe hij veiliger en zuiniger kan rijden. Bij dit traject ben ik nauw betrokken.

Big brother is watching you?

De data blijft eigendom van ANWB en verkopen we niet door. Het gaat over de klant en hoe we techniek kunnen inzetten om hulpverlening verder te verbeteren. Onze bedoeling is dat automobilisten minder vaak voor ongewenste verrassingen komen te staan en dat de Wegenwacht bij pech sneller te hulp kan komen. Als de gebruiker op de app ziet dat zijn accu aandacht nodig heeft, kan dit voor hem een seintje zijn om naar de garage te gaan. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Zo houdt je ook tevreden klanten.

En dat bedenken jullie op het hoofdkantoor in Den Haag?

In dit traject werkt de ANWB samen met Intelematics in Londen. Dit is een joint-venture tussen de ANWB, de Britse, de Oostenrijkse en een Australische zusterclub. Mijn werkplek is in Den Haag maar ik ga een paar keer per maand naar Londen. En ik kom ook weleens in Lelystad: bij de traumaheli-organisatie. Ook een onderdeel van de Hulpverlening.

Is ANWB je eerste werkgever?

Nee. Ik ben nu op de kop af anderhalf jaar binnen. Hiervoor werkte ik bij een collega-concurrent en bij onder anderen Fortis en ABN AMRO. Mijn eerste baan was bij een MKB-bedrijf.

Het klinkt heel corporate. Hoe kom je bij een vereniging als de ANWB terecht?

Ik ben echt geen Zuidas-jongen en vind hulpverlening mooie business. Meewerken aan het oplossen van problemen in een tijd dat het allemaal wat onpersoonlijker wordt, spreekt me aan. Ook leuk: de dynamiek die in deze business zit.

Rijd je zelf auto?

Een Renault Twingo. Met een automaat. Ik word er altijd om uitgelachen. Ik volg een programma aan de Nyenrode Business Universiteit. Op de parkeerplaats speel ik vaak het spel om de grootste auto op te zoeken en daar de mijne dan naast te zetten.

Waar gaat jouw pad heen?

(grinnikt) Ik wil financieel eindverantwoordelijk worden. Het zou mooi zijn als dat bij de ANWB kan. Bij ANWB is mijn discipline best breed georganiseerd: er werken een paar honderd man in finance. Op het hoofdkantoor is vrijwel elk denkbare discipline aan boord. Daarmee zijn we een interessante werkgever voor iedere finance professional die stappen wil kunnen maken onder hetzelfde dak.

Mijn persoonlijke missie is om het ‘dienstverlenende naar finance te brengen’. Want alleen als alles en iedereen in de organisatie dienstverlenend is, kunnen we dat buiten ook waar maken. Zeker bij finance is het borgen van het dienstverlenend zijn, het denken in oplossingen, best een uitdaging.

Laatste vraag: hoe leuk is het om Business Controller bij de ANWB te zijn? Zou je willen dat je kinderen in je voetstappen treden?

Mijn eerste kind moet nog geboren worden, dat gaat over een week of wat gebeuren. Mijn vak is superleuk en relevant. Als mijn kind zich ontwikkelt tot iemand die in de finance wil werken, en het is iemand die graag bijdraagt aan dienstverlening, dan is ANWB zeker een goede plek.