Achraf
Automonteur bij de Wegenwacht
“Ik ontmoet elke dag zoveel mooie mensen en hoor bijzondere verhalen!”
“Ik ontmoet elke dag zoveel mooie mensen en hoor bijzondere verhalen!”
Op aanraden van zijn buurman, die bij de Wegenwacht werkte, solliciteerde Achraf bij de ANWB. “Ik werkte toen zo’n vijf jaar als monteur in een autowerkplaats. ‘Rij eens een dagje met mij mee om te kijken of de Wegenwacht iets voor je is’, zei mijn buurman. Dat heb ik gedaan en ik had echt een leuke dag. Ik wist meteen: dit is de baan die ik wil. Mijn buurman gaf mijn nummer aan zijn chef, die me vervolgens belde om kennis te maken. Kort erna kon ik aan de slag.”
“Bij de Wegenwacht ben je veel meer dan een monteur. Je bent ook een personenhulpverlener, en daar komt veel bij kijken. Daarom rij je in het begin met een ervaren collega mee én volg je een opleiding van twee maanden. EHBO, veiligheid op de snelweg, handelen bij verkeersongevallen; ik leerde in korte tijd veel dingen die belangrijk zijn in mijn werk, maar die ook daarbuiten goed van pas komen, bijvoorbeeld als iemand in mijn omgeving zich verwondt. Bij de ANWB blijf je trouwens leren. Zo volgde ik ook al trainingen over aanhangwagens en laadpalen. En wil ik me verder ontwikkelen, bijvoorbeeld tot senior wegenwacht of technisch specialist? Dan kan ik hiervoor de opleidingen volgen.”
Als Achraf over zijn werk praat, spat het enthousiasme ervan af. “Alles wat ik in een baan zocht, heb ik hier gevonden. Afwisseling, uitdaging en vooral het contact met klanten. Ik ben iemand die van een babbeltje houdt en mensen wil helpen. In mijn vorige baan in de werkplaats repareerde ik auto’s, maar ik wist niet van wie ze waren en zag de klanten ook niet. Nu ontmoet ik elke dag veel mooie mensen en hoor ik heel veel bijzondere verhalen!”
“Soms maak ik ook verdrietige situaties mee. Pas nog kwam er een melding binnen over een auto die niet startte. Dus ik erop af. Toen de mevrouw de voordeur opendeed, merkte ik al direct dat ze verdrietig was. Ze begon te huilen. ‘Sorry, zei ze, ‘Ik heb helemaal geen probleem met de auto. Ik belde alleen omdat ik even een praatje met iemand wil maken.’ Haar dochter was overleden en twee dagen geleden ook haar hondje. Ze voelde zich alleen. Ik heb haar een knuffel gegeven en nog even met haar gepraat. In zo’n geval zeg ik niet ‘Nou mevrouw, dit is geen pechmelding’. Tuurlijk niet, zo ga je niet met mensen om. Ik heb haar getroost. En ben daarna ook even naar haar auto gegaan om de bandenspanning te checken, ruitenwisservloeistof bij te vullen, dat soort dingetjes. Deze situatie raakte me echt. Maar ik vind het fijn dat ik toch iets heb kunnen betekenen.”
Achrafs overstap naar de ANWB viel min of meer samen met de geboorte van zijn dochter. De wisselende diensten komen hem daardoor extra goed uit. “In een garage werk je van acht tot vijf. Nu draai ik verschillende diensten, waardoor ik de ene keer bijvoorbeeld vroeg in de ochtend begin en een andere dag om 16.00 uur. Mijn vrouw is zzp’er in de zorg en we kunnen onze diensten goed op elkaar afstemmen. Ik werk wanneer mijn vrouw bij onze dochter is en andersom. Mijn diensten worden ingedeeld door onze roostermaker, maar ik kan van tevoren wel mijn wensen doorgeven. Ideaal. En komt een dienst me toch niet goed uit? Dan hoef ik maar te bellen en staan mijn collega’s voor me klaar om te ruilen.”