Kim
Supervisor ANWB-winkel Uden
“De juiste mensen op de juiste plek, daar ga ik voor”
“De juiste mensen op de juiste plek, daar ga ik voor”
Wie kennismaakt met Kim, maakt vaak ook al snel kennis met de holle, houten Matroesjka-poppetjes. Dit heeft niets te maken met hun betekenis, maar alles met hun vorm. “Ik zie grote en kleine poppetjes met een lachend gezicht die perfect in elkaar passen. Zo kijk ik ook naar mijn team. Als supervisor ben ik misschien het grootste poppetje in leidinggeven, maar achter de balie is iemand anders dat. Iedere medewerker is ergens de beste in. Het is belangrijk om je hierin als supervisor kwetsbaar op te stellen, zo leer je en blijf je gemotiveerd. Ik ga voor iedereen op zoek naar een plek waar diegene zich het grootste poppetje kan voelen. Met deze benadering heb ik in Uden de fundering gelegd voor een nieuw team. Het werkt net zoals het bouwen van een huis: alleen als de basis klopt, kun je gaan bouwen.”
Dat team van zeven medewerkers staat inmiddels als een huis. “Juist omdat we allemaal zo verschillend zijn, vullen we elkaar goed aan. We weten wat we aan elkaar hebben en hebben veel voor elkaar over. Het is fijn om te zien dat iedereen goed in zijn vel zit. Plezier, humor en gedrevenheid zijn hierin belangrijke factoren. Als medewerkers blij zijn, dan zie je dat terug in blije klanten.”
Uden maakt samen met zes andere filialen deel uit van het marktgebied Maasland. “Een breed gebied, want hier vallen bijvoorbeeld ook Nieuwegein en Utrecht onder. Toen ik binnen dit marktgebied begon, waren al deze winkels losse eilandjes. Het afgelopen jaar heb ik er samen met de andere supervisors aan gewerkt om één groot eiland te vormen. Dat gaat inmiddels zo goed dat we dit tijdelijk zonder marktmanager hebben gered. We zetten samen acties op, wisselen kennis uit om het winkelbeeld te verbeteren en springen bij wanneer een van de winkels extra handen kan gebruiken.”
Kim prijst de vrijheid die zij en de andere supervisors kregen om het idee van één Maasland-groep uit te werken. “Door out of the box te denken, is het ons gelukt om de verbinding te vinden. Daar ben ik ontzettend trots op. Het is fijn om te ervaren dat de ANWB als werkgever en onze marktmanager het vertrouwen geven om zo’n idee uit te werken. Dat vraagt om lef.”
Toegegeven, het beeld dat Kim van de ANWB had voordat ze er ging werken, was anders. “Eerlijk gezegd had ik een wat ouderwets beeld. Ik associeerde de ANWB met het ANWB-stelletje. Die vergelijking zou ik nu absoluut niet meer maken. De ANWB is een ontzettend mooie, moderne organisatie met een grote diversiteit aan diensten en producten voor jong en oud. Ik zag het echt als een uitdaging om alles te leren over dat brede aanbod. Het werk heeft mij erg positief verrast. ”
Wat Kim opvalt? In alles wat zij en haar team doen, staat helpen centraal. “We helpen klanten aan een leuke reis, bijpassende waterdichte jas en reisverzekering. Maar we helpen ook elkaar als team om samen verder te bouwen aan onze winkel. En zelf help ik teamleden om verder te gaan, ook als het even niet zo lekker gaat. Helpen is voor mij hét woord dat past bij de ANWB.”