Dirk
Wegenwacht
“Elke melding is een verrassing, dat maakt het werk leuk”
“Elke melding is een verrassing, dat maakt het werk leuk”
Een auto die niet start vanwege een lege accu? Een lekke band? Of een storing in een elektrische auto? Dirk maakt het allemaal mee. “Gisteren stond ik nog bij een oldtimer. Dan kun je niks uitlezen zoals bij moderne auto’s. Ik twijfelde of ik het probleem wel op kon lossen, maar uiteindelijk lukte het. En dat geeft zo’n voldoening.”
De meldingen verschillen niet alleen per auto, maar ook per seizoen. “In het voorjaar gebruiken mensen bijvoorbeeld hun oldtimer of motor voor het eerst sinds lange tijd, in de herfst sneuvelen er veel ruitenwissers en in de winter heb je meer startproblemen. De meldingen veranderen mee met het weer.”
Dirk komt op de meest uiteenlopende plekken terecht. “Soms sta ik op een snelweg, de andere keer op de oprit van een mega-villa in Bloemendaal. Of tussen de vliegtuigen op Schiphol, bij een pechgeval op het afgesloten luchthaventerrein.”
Hij is zelfs eens naar een museum gestuurd waar een Lamborghini Countach uit 1976 tentoongesteld stond. De eigenaar kreeg de auto na afloop niet gestart. “Ik vond het best spannend; zo’n auto is ongeveer € 600.000 waard! Toen zei ik tegen mezelf: het is gewoon een auto, doe stap voor stap wat je altijd doet en dan kom je er wel achter. In minder dan een kwartier had ik het probleem gevonden en opgelost. De eigenaar was heel blij, en ik ook.”
Dirk draait wisselende diensten, met elke 3 weken een nachtdienstblok. Een bewuste keuze. “Ik ben een avondmens, dus dat past goed. ’s Nachts doen we de hele provincie Noord-Holland met maar 4 mensen. Je hebt dan veel contact met je collega’s en met de centrale planning; het voelt echt als één team. Extra leuk is dat klanten ’s nachts vaak extra blij zijn als je ze helpt. En zelf lekker door kunnen rijden zonder files is natuurlijk ook heel fijn.”
Toch is de afwisseling met vroege diensten ook prettig. “Dan ben je weer op tijd thuis als vrienden of familie klaar zijn met werk. En na de laatste nachtdienst zorg ik dat ik snel weer in mijn ritme kom. De één heeft daar meer moeite mee dan de ander, maar voor mij werkt het prima.”
Naast techniek is het contact met klanten een groot onderdeel van Dirks werk. “Vaak zeggen klanten: ‘Wat heb jij een leuk werk!’ En dan vraag ik wat zij doen. Zo ontstaan vaak verrassend leuke gesprekken. En soms is het sowieso beter om eerst een gesprekje te beginnen, voordat ik de auto überhaupt aanraak. Ergens stil komen te staan, kan stressvol zijn. Ik stel ze dan gerust.”
Maar ook als het probleem opgelost is, merkt Dirk soms dat mensen nog gespannen zijn. “Ze durven niet goed meer de weg op te gaan. Dan zeg ik: ‘Vertrouw niet de auto, vertrouw mij.’ Als ik zeg dat je veilig kunt rijden, dan mag diegene daarop vertrouwen. En anders rij ik nog even achter ze aan en ben ik er voor ze als er iets is. Vooral ouderen stellen dat op prijs.”
Dirk weet nog goed hoe hij begon als monteur. “Ik dacht: ben ik wel goed genoeg om dit te kunnen? Ik dacht dat je álles al moest weten. En volgens mij denken veel monteurs dat. Maar je krijgt hier alle begeleiding. Je start met een opleidingstraject, rijdt mee met collega’s en krijgt eerst de wat eenvoudigere meldingen. Je wordt echt niet in het diepe gegooid. Je krijgt de ruimte om te leren en te groeien.” Zijn tip voor twijfelaars? “Vraag een meeloopdag aan. Echt. De meeste mensen die meegaan, zijn daarna meteen verkocht.”
Bekijk onze vacatures.