Ontdek ANWB

Bij de ANWB zetten we ons in voor zorgeloze mobiliteit en een duurzame samenleving. Wij zijn het vertrekpunt voor Nederlanders die vol plezier de wereld willen ontdekken. Met een sterke focus op groei, maatschappelijke impact en tevreden medewerkers, creëren we dagelijks waarde. 

Bij de ANWB vinden we dat elk individu en elke actie ertoe doet. Samen maken we Nederland schoner, veiliger en beter bereikbaar. Werkend bij de ANWB, draag je bij aan een duurzame samenleving en help je niet alleen klanten en leden, maar heel Nederland vooruit. We bieden ruimte voor groei, zowel voor jou persoonlijk als voor onze organisatie. Bouw jij straks mee aan de toekomst van mobiliteit? Kijk hier verder wat er allemaal te doen is bij de ANWB. 

Werken bij de ANWB. Jij helpt ons allemaal verder.

Dirk

Wegenwacht

“Elke melding is een verrassing, dat maakt het werk leuk”

3 min leestijd

Dirk is 26 en werkt sinds zijn 21e als Wegenwacht bij de ANWB. In zijn regio – de gehele provincie Noord-Holland – weet hij nooit wat hem te wachten staat: een eenvoudige lekke band of een ingewikkelde storing? “Ik weet pas wat mijn volgende melding is, zodra die in mijn scherm verschijnt. Dat, én het contact met mensen, maakt dit werk zo leuk.”

Van oldtimers tot elektrische auto’s

Een auto die niet start vanwege een lege accu? Een lekke band? Of een storing in een elektrische auto? Dirk maakt het allemaal mee. “Gisteren stond ik nog bij een oldtimer. Dan kun je niks uitlezen zoals bij moderne auto’s. Ik twijfelde of ik het probleem wel op kon lossen, maar uiteindelijk lukte het. En dat geeft zo’n voldoening.”

De meldingen verschillen niet alleen per auto, maar ook per seizoen. “In het voorjaar gebruiken mensen bijvoorbeeld hun oldtimer of motor voor het eerst sinds lange tijd, in de herfst sneuvelen er veel ruitenwissers en in de winter heb je meer startproblemen. De meldingen veranderen mee met het weer.”

Je komt echt óveral

Dirk komt op de meest uiteenlopende plekken terecht. “Soms sta ik op een snelweg, de andere keer op de oprit van een mega-villa in Bloemendaal. Of tussen de vliegtuigen op Schiphol, bij een pechgeval op het afgesloten luchthaventerrein.”

Hij is zelfs eens naar een museum gestuurd waar een Lamborghini Countach uit 1976 tentoongesteld stond. De eigenaar kreeg de auto na afloop niet gestart. “Ik vond het best spannend; zo’n auto is ongeveer € 600.000 waard! Toen zei ik tegen mezelf: het is gewoon een auto, doe stap voor stap wat je altijd doet en dan kom je er wel achter. In minder dan een kwartier had ik het probleem gevonden en opgelost. De eigenaar was heel blij, en ik ook.”

Sterk teamgevoel in de nacht

Dirk draait wisselende diensten, met elke 3 weken een nachtdienstblok. Een bewuste keuze. “Ik ben een avondmens, dus dat past goed. ’s Nachts doen we de hele provincie Noord-Holland met maar 4 mensen. Je hebt dan veel contact met je collega’s en met de centrale planning; het voelt echt als één team. Extra leuk is dat klanten ’s nachts vaak extra blij zijn als je ze helpt. En zelf lekker door kunnen rijden zonder files is natuurlijk ook heel fijn.”

Toch is de afwisseling met vroege diensten ook prettig. “Dan ben je weer op tijd thuis als vrienden of familie klaar zijn met werk. En na de laatste nachtdienst zorg ik dat ik snel weer in mijn ritme kom. De één heeft daar meer moeite mee dan de ander, maar voor mij werkt het prima.”

Luisteren is minstens zo belangrijk als sleutelen

Naast techniek is het contact met klanten een groot onderdeel van Dirks werk. “Vaak zeggen klanten: ‘Wat heb jij een leuk werk!’ En dan vraag ik wat zij doen. Zo ontstaan vaak verrassend leuke gesprekken. En soms is het sowieso beter om eerst een gesprekje te beginnen, voordat ik de auto überhaupt aanraak. Ergens stil komen te staan, kan stressvol zijn. Ik stel ze dan gerust.”

Maar ook als het probleem opgelost is, merkt Dirk soms dat mensen nog gespannen zijn. “Ze durven niet goed meer de weg op te gaan. Dan zeg ik: ‘Vertrouw niet de auto, vertrouw mij.’ Als ik zeg dat je veilig kunt rijden, dan mag diegene daarop vertrouwen. En anders rij ik nog even achter ze aan en ben ik er voor ze als er iets is. Vooral ouderen stellen dat op prijs.”

Leren in de praktijk

Dirk weet nog goed hoe hij begon als monteur. “Ik dacht: ben ik wel goed genoeg om dit te kunnen? Ik dacht dat je álles al moest weten. En volgens mij denken veel monteurs dat. Maar je krijgt hier alle begeleiding. Je start met een opleidingstraject, rijdt mee met collega’s en krijgt eerst de wat eenvoudigere meldingen. Je wordt echt niet in het diepe gegooid. Je krijgt de ruimte om te leren en te groeien.” Zijn tip voor twijfelaars? “Vraag een meeloopdag aan. Echt. De meeste mensen die meegaan, zijn daarna meteen verkocht.”

Collega worden van Dirk? 

Bekijk onze vacatures Wil je eerst eens meerijden? Laat dan hier je gegevens achter. 

Nog niks gevonden waarmee jij ons allemaal kunt helpen?

Maak een jobalert aan en ontvang de meest recente vacatures, die het best bij je passen, in je inbox.