Mathias, Jonas en Jasmijn
Data trainees bij ANWB
“Gaaf om aan zo’n uniek project te werken”
“Gaaf om aan zo’n uniek project te werken”
Met de inzet van drones zorg sneller en dichter bij de patiënt brengen. En de verbinding tussen zorginstellingen versterken. Dat is het doel van ANWB Medical Drones. Mathias licht toe: “Het is de bedoeling dat we in de toekomst drones gebruiken voor het vervoeren van medische goederen, zoals medicijnen of bloedmonsters. Een belangrijk onderdeel in de start-upfase waarin we nu zitten, is bewijs leveren aan de overheid dat de dronevluchten veilig kunnen worden uitgevoerd. Daar is ons project op gericht. Onze tool berekent de veiligste en meest efficiënte route.”
Het eerste deel van het project lag in handen van Mathias. Hij ging aan de slag met het in kaart brengen van het luchtrisico in vluchtroutes. Oftewel: het risico dat de drones andere voertuigen in de lucht tegenkomen. “Drones vliegen net als sommige kleine vliegtuigjes en helikopters lager dan 500 voet (150 meter). Om het risico te berekenen dat een drone op de route een ander toestel tegenkomt, heb ik een dataset met alle vliegbewegingen in Nederland in één jaar geanalyseerd. Die dataset opschonen, was een complexe uitdaging.”
Toen de dataset eenmaal bruikbaar was, liet Mathias er kansberekening op los. Op basis van de resultaten maakte hij een landkaart, onderverdeeld in kleine zeshoeken. “Iedere zeshoek kreeg een risicoklasse. Zo zag je bijvoorbeeld bij Schiphol een hoog risico voor dronevluchten. Maar ook dat gebieden met bijvoorbeeld oliegasleidingen op maandagen een hoog risico vormen, omdat op dat moment de wekelijkse inspectie met helikopters plaatsvindt.”
Toen het traineeship van Mathias erop zat, gingen Jonas en Jasmijn verder met het project. Jonas pakte de uitdaging op om het grondrisico te berekenen. “Daarbij moet je volgens de wet sowieso rekening houden met de bevolkingsdichtheid. Hoe meer mensen in een gebied wonen, des te groter het risico op slachtoffers bij ongelukken tijdens een dronevlucht. Daarnaast moet je ook letten op objecten als windmolens en hoogspanningsmasten. En zaken als Natura 2000-gebieden en gevangenissen, waar je niet zomaar overheen mag vliegen. Het risicogetal dat uit mijn analyse volgde, heb ik toegevoegd aan de kaart van Mathias.”
“Al het dataonderzoek was dus al gedaan, aan mij de taak om alle data samen te voegen in één tool”, vertelt Jasmijn enthousiast. “Nadat ik alle gecombineerde risicoscores had bepaald, heb ik een routeplanner gebouwd die de beste route berekent, qua afstand én risico’s. Een route met nul risico bestaat niet, dat is met de auto ook zo. Maar is de route door de risico’s een absolute no-go? Dan geeft de tool aan dat je bijvoorbeeld een andere start- of landingsplek moet kiezen. De output van de tool is het bestand dat gebruikers kunnen inladen in de drone om de route uiteindelijk te kunnen vliegen. Dat gebeurt allemaal automatisch.”
De 3 (voormalig) datatrainees zijn het met elkaar eens dat ze aan een uniek project hebben gewerkt. Jasmijn: “Ik vind het heel gaaf dat we met ons team iets hebben gebouwd dat zo’n grote impact kan hebben.” Wat Jonas het meest boeiende aspect van het project vond? “Werken met geodata. Dat is technisch complex en heb ik tijdens mijn studie niet geleerd. Ik ben hier dus echt in het diepe gesprongen. Telkens naar de kaart kijken en zien dat die beter wordt, dat is leuk.” Mathias vult aan: “Het unieke aan deze tool is dat grond- en luchtrisico’s zijn samengebracht in één applicatie.”
Dat de tool veelbelovend is, hebben verschillende organisaties al opgemerkt. Zo hebben de politie en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum interesse. Zij willen de tool voorleggen aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met als doel de applicatie zelf te gebruiken én te lanceren als een landelijk online platform. “Dat zulke grote partijen aan de slag willen met onze tool, maakt het nóg cooler”, aldus Jonas. Jasmijn: “Ja, stel je voor dat we over een aantal jaar een drone zien vliegen en weten: ik heb de tool gemaakt die de vluchtroute heeft bepaald. Echt gaaf.” Ook Mathias voelt zich trots. “Dat je als trainee de kans krijgt om zo’n project te doen, is echt heel vet.”